Sminkans tutorialtävling

Jag hade egentligen redan tankarna på att försöka mig på en egen tutorial men när jag snubblade över detta inlägg http://sminkan.blogg.se/2009/may/tutorialtavling.html så kom jag mig faktiskt för att göra den också.  Dock ber jag om ursäkt för mina dåliga bilder, jag har inte lärt känna min kamera ordentligt ännu och det fladdrade hit och dit med både fokus och blixt.

Som glasögonbärare har man ju märkt hur svårt det är att få till ett par dramatiska ögon som inte försvinner totalt när bågarna är på och här är en av mina favorit-varianter för vardags-glamour. Grönt är skönt och passar vilken dag som helst enligt mig.



Osminkad är jag föga glamorös men någonstans måste man ju börja. Jag grundar med Lumene Eyeshadow Primer, i brist på den perfekta primern så duger den helt okej. Sedan lägger jag en vit skugga lite lätt under ögonbrynet och i ögonvrån för lite skimmer. Dålig bild men det blir bättre.



Efter det lägger jag en mellan-ljus grön skugga över hela ögonlocket och mycket lätt längst undre fransraden. Jag använde här den ljusa ur Blah Blah Floral Duo 7312.


Efter det är det dags för den mörkt gröna skuggan, idag valde jag mineralskuggan Cypress från Everydayminerals men en pressad går bra. Just Cypress har lite skimmer som jag tycker blir väldigt fint, också superb till en sotad look.



Den mörkt gröna skuggan läggs i globlinjen främst och suddas sedan uppåt mot ögonbrynet tills man är nöjd. Mycket suddning ger ett mjukt intryck och tyvärr går ofta skarpa vingar förlorade under glasögonen. Lite mörk skugga kan med fördel också läggas under ögat och tonas ut med den ljusare skuggan. Själva piece de la resistance kommer härnäst.



En ljus grön skugga med riktigt mycket skimmer på ögonlocket och mycket lätt under ögat. Jag har valt Chartreuse från Mad Minerals, den är riktigt intensiv och ger verkligen en extra tjusning.



En snygg eyeliner, själv kan jag aldrig motstå kattögon, och mascara så är det i princip klart. Medan mascaran torkar kan man fylla i ögonbrynen, borsta på lite rosiga kinder och göra klart frisyren till exempel.




Och voila! Bra mycket mer glamour! Nevermind att ljuset är annorlunda!


Kommentarer
Postat av: Makeuponista

Jättefin, och det är snyggare att sota i grönt än svart tycker jag :)

2009-05-27 @ 07:43:18
URL: http://Makeuponista.wordpress.com
Postat av: Emma P

Läcker makeup! Och kul att du slår ett slag för glasögonbärare. Jag använder för det mesta linser, men de dagar jag använder glasögon brukar jag slås över hur annorlunda man måste tänka.

2009-05-27 @ 10:11:00
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Optigothen

Makeupoinista, visst är det? Jag gillar också mörkblått till sotade ögon.



Emma, tack :) Ja, jag upplever det omvända när jag har linser. Plötsligt står man där och undrar hur man gör en vardagsmakeup som inte ska döljas.

2009-05-27 @ 10:23:09
URL: http://optigoth.blogg.se/
Postat av: Sara

yay! snyggt! grönt har just blivit en favorit hos mig också faktiskt ... klickade hem lite samples från TaylorMadeMinerals idag. Och så råkade elf ha fri frakt så det blev lite jox därifrån också. Nu hoppas både jag och spargrisen på ett datahaveri så klickfingret får vila ett par dagar ;-P

Lycka till i tävlingen!!!

2009-05-28 @ 00:56:10
URL: http://araknofobi.blogg.se/
Postat av: Sminkan

Snyggt! Jag använder ju glasögon varje dag på jobbet men har aldrig lyckats fota mig själv med dem på. Det är svårt! Får bara reflexer och konstiga skuggor i hela ansiktet...

2009-05-28 @ 14:24:05
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Optigothen

Sara, själv shoppade jag loss på makeupcosmetics. Tio nya ögonskuggor...



Haha, ja det är inte det lättaste faktiskt. Hade stora problem när jag försökte fota mina nya bågar som har plastskiva just nu. Bara blänk.



Och tack!

2009-05-28 @ 21:38:38
URL: http://optigoth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0